Madame Catherine
De welgestelde Madame Catherine verhuist van Parijs naar een groot landhuis op het platteland. Ze krijgt slaapproblemen en wordt het slachtoffer van verschrikkelijke nachtmerries. Ze kan het gevoel niet van zich afzetten dat er zich iets bovennatuurlijks afspeelt in het huis. Is het verbeelding of is haar leven echt in gevaar?
‘Madame Catherine’ is een bewerking van de 19de eeuwse novelle ‘De horla’ van de Franse schrijver Guy de Maupassant. Vande Wiele geeft de zwarte romantiek van ‘Madame Catherine’ weer met grafiet, in lichte grijzen of het donkerste antraciet, met strakke contouren maar sensuele nuances. Helemaal in de lijn met de esthetiek van het fin de siècle: het hoofdpersonage lijdt, de lezer geniet.
Joost Pollmann
After her house in Paris has burned down, killing her lover, Madame Catherine moves to her country home on the banks of a river. One day, on a ship passing by, she espies a ghost waving at her and begins to be consumed by nightmares. A presence watches her, follows her, and touches her in the night. Only when she leaves her country home is she released from the phantom who has it in for her. Catherine gradually loses her mind. Or is something genuinely afoot? She only sees one way out.
Following on from ‘Monsieur Bermutier’, this is Maarten Vande Wiele’s second adaption of a work by Guy de Maupassant. In this idiosyncratic version of ‘The Horla’, Vande Wiele ably allows suggestion to do its work. In pencil, he sketches the story of a woman who becomes the victim of a supernatural phenomenon – or is she in fact not the victim? Black shadows reflect the darkness in Catherine herself. ‘Madame Catherine’ is an oppressive graphic novel rendered in a sober style in which the conclusions are left to the reader.
Vande Wiele trusts the power of suggestion. A high-class adaptation
**** Knack
Cold, dispassionate and spine-chilling. Vande Wiele is a complete natural at turning prose into a graphic format.
9e Kunst
Suggestive and oppressive. Does full justice to a literary master like De Maupassant. ****
Gazet van Antwerpen